ÖYP Sistemi Nedir

ÖYP SİSTEMİ
Türkiye’de üniversite sayısının oldukca fazla arttığı bir gerçektir. Yeni politikalarla üniversite olmayan il hatta ilçe kalmamıştır. Bu doğrultuda üniversitelerde çalışacak öğretim üyesi ihtiyacı da artış göstermiştir. Öğretim üyesi sayısı da seneler geçtikçe artmış ve artmaya da devam etmektedir. Eskiden üniversitelerin kendi kendilerine alım yaptıkları öğretim üyeleri, günümüzde merkezi atama yöntemiyle YÖK tarafınca işlerine yerleştirilmektedirler. Merkezi atama kanalıyla öğretim üyelerini üniversitelere atayan YÖK bu atama mevzusunda bir sistem geliştirmiştir. Bu sisteme ÖYP sistemi denilmektedir. Öğretim Üyesi Yerleştirme Programı ÖYP’nin açılımıdır. YÖK bu sistemle üniversitelerin araştırma görevlisi gereksinimlerini adil ve kolay bir yol ile gidermeyi amaçlamıştır.
ÖYP sistemi ile yeteri düzeyde yabancı dil puanı olmayan araştırma görevlisi adaylarının da önü açılmıştır. Bu sistemin ile kafi yabancı dil puanına haiz olmayan araştırma görevlileri işlerine başladıktan sonrasında bir dil merkezinde eğitim alıyor ve başarı olduğu takdirde kafi dil puanı sahibi olmuş oluyor. Ek olarak Türkiye’de yabancı dil eğitimi alan araştırma görevlileri başarı göstermiş oldukları durumda, yurtdışında yabancı dil eğitimi fırsatı yakalayabiliyor. ÖYP ile atanan araştırma görevlileri bazı koşulları sağlıyorlarsa yurtdışına gönderilebilmektedirler. Bu muhteşem fırsatlar ÖYP’nin sunmuş olduğu avantajlardan yalnız birkaçıdır.  Araştırma görevlileri yüksek lisans ve doktora eğitimlerini tamamladıklarında Hekim unvanını isimlerinin önüne eklerler. ÖYP sistemi ile üniversitelerimizin bilim eserleri üretkenliğinin artması, bilimsel nitelikli çalışmaların hız ve kalite kazanması amaçlanmıştır. ÖYP sisteminin ana mantığı yeni mesleğe başlamış olan araştırma görevlilerinin daha minik ve yeni oluşturulan üniversitelerde vazife yapmak suretiyle, büyük ve köklü üniversitelerde eğitim görmesi ve kendisini geliştirmesi esasına dayanmaktadır. Şu demek oluyor ki yeni atanan bir araştırma görevlisinin atandığı okul yeni oluşturulan ve nispeten daha minik olan bir üniversitedir. Yüksek lisans ve doktorasını yapmış olduğu okul ise köklü ve büyük bir üniversitedir. Araştırma görevlisi yüksek lisans ve doktorasını tamamladıktan sonrasında, atandığı ufak üniversitede vazife yapmak zorundadır. Vazife yapma zorunluluğu altı aydır.
Ülkemizin üniversitelerinin öğretim üyesi ihtiyacının giderilmesi için oluşturulan ÖYP sistemi şimdiye kadar sorunsuz işlemektedir. Bu sistem yardımıyla minik ve yeni oluşturulan üniversitelerin gelişimi ivme kazanmıştır.

Yorumlar

Popüler Yayınlar